Renhold og hygiene
Alle bedrifter, uansett bransje, er avhengig av gode renholds rutiner. Renhold er med på å påvirke hverdagen rundt oss, og den har mye å si for trivselen på arbeidsplassen. Selvom behovet for renhold og hygiene varierer fra bransje til bransje, vil renhold alltid være viktig for å ivareta et godt arbeidsmiljø. Behovet for renhold er som sagt, forskjellig fra bransje til bransje.
Resturant bransjen for eksempel, har strenge krav til hygiene og renslighet. I denne bransjen er det mange forskjellige hygienekrav som må fylles i forhold til matservering.
Hvis bedrifter innenfor resturantbransjen ikke tar renhold og hygiene på alvor, kan de risikere å måtte stenge fram til det blir gjort endringer. Selvom ikke alle bransjer har like strenge krav som resturantbransjen, har de aller fleste bedrifter visse krav til renhold som må oppfylles.
Ulike krav for ulike bransjer
Avhengig av hvilken bransje man befinner seg i, stilles det krav til ulike renholdsrutiner som skal følges. Disse kravene varierer fra bransje til bransje og fra bedrift til bedrift, men uansett må alle bedrifter ta hensyn til helsen og trivselen til sine ansatte når man tenker på renhold. Bransjer som håndterer mat og drikke, har betydelig høyere krav enn andre bransjer.
Det samme gjelder også bransjer som tilbyr helsetjenester. Bransjer og bedrifter som tilbyr helsetjenester må være ekstra nøye med renhold og hygiene. Dette for å ta hensyn til og minske risikoen for smitte blant ansatte, pasienter og besøkende.
Som sagt krever ulike bransjer ulikt renhold. Mens en bedrift kan klare seg med vask av gulv og overflater en gang i uken, trenger andre bedrifter renhold som utføres hver dag. Bransjene som har et stort behov for renhold og som har hygiene i fokus, har ofte strenge krav til vask og hygiene. Her er kravene høye, og kravene må være oppfylt for at bedriftene skal kunne forsette å drive.
Bransjer med strenge krav til renhold
Restauranter, fabrikker, meierier, kafeer, bryggerier og andre bransjer som omhandler mat og drikke, har alle svært strenge krav når det gjelder renhold.
Sykehus, pleiehjem, tannleger og lignende har også strenge krav for renhold og hygiene. I disse typer bransjer er det veldig viktig at man har god kunnskap og kjennskap til hvilke krav som stilles.
Man må også passe på at man får riktig renhold spesielt tilpasset bedriften sin. Ofte har disse bransjene mye spesielt utstyr som må rengjøres på en spesiell måte tilpasset utstyret.
Samtidig som man skal ta renhold på alvor, må man passe på at man tilpasser renholdet til bransjen man er i. Noen bransjer krever ikke like høy standard for renhold som de nevnt over. Enkelte bransjer kan klare seg med gulv og overflate vask 1-2 ganger i uken.
Et godt arbeidsmiljø
Et ryddig og pent lokale som både ser og lukter rent ut, kan ha svært mye å si for trivselen på arbeidsplassen. Dersom man har et dårlig inneklima med mye skitt og støv liggende rundt kan dette få store konsekvenser. Dersom det foregår over lengre tid, kan et dårlig inneklima føre til blant annet allergier og pusteproblemer.
Dette vil minske trivselen hos de ansatte og gi et dårligere arbeidsmiljø å jobbe i. I lengden kan det medføre dårligere ytelse på jobb og mindre fokus, og i tillegg kan det føre til sykemeldinger. I verste fall kan man risikere å miste flinke ansatte dersom man ikke tar renholdet på alvor. Et godt renhold har mye å si for et godt arbeidsmiljø på arbeidsplassen. Gode rutiner innenfor renhold og hygiene kan gjøre at man unngår å komme i kjipe situasjoner som de nevnt over.
Renhold i byggebransjen
Selv i byggebransjen er renhold veldig viktig, og her kreves det nøye og spesielt tilpasset renhold. Renhold i byggebransjen er særdeles viktig under oppføringen av nye bygninger og bygg. Er ikke renholdet i orden her, vil de nye byggene som blir oppført bære preg av dårlig innemiljø. Dette kan komme av mange ting, blant annet kan det ligge igjen sement og byggestøv fra byggeprosessen.
Gammelt sement og byggestøv kan være utfordrende å fjerne etter bygningen er ferdigstilt. Slikt støv ligger gjerne igjen dersom det ikke har blitt gjort ordentlig renhold av byggeplassen underveis og etter byggeprosessen. Er man i byggebransjen er det derfor viktig å ha gode og tilpassede renholdsrutiner tilpasset bransjen.
Et dårlig innemiljø kan føre til dårligere arbeidsforhold og etterhvert sykefravær. Har man gode renholdsrutiner, slipper man disse konsekvensene. Det anbefales å leie inn et profesjonelt rengjøringsbyrå på byggeplassen. De vil ta kontroll over renholdet og gi de ansatte en ryddig og støvfri arbeidsplass å jobbe på.
Dårlig renhold gir konsekvenser
Det er viktig å være klar over konsekvensene dårlig renhold kan gi. Konsekvensene varierer fra bransje til bransje, og det avhenger av hvor høye krav bransjen setter til renhold. Det alle bransjer har til felles når det gjelder renhold, er at det alltid følger med konsekvenser dersom det ikke blir tatt på alvor. Bransjer som serverer mat og drikke for eksempel, kan få store konsekvenser dersom ikke renholdet er i orden.
Ansatte og kunder kan risikere å bli matforgiftet, og i verste fall kan hele bedriften risikere å måtte stenge. Det samme gjelder også bedrifter som tilbyr helsetjenester. Tar ikke disse bedriftene renholdet på alvor, kan det føre til stor smittespredning og sykdom på arbeidsplassen.
Renhold på kjøpesentre
Kjøpesentrene i Norge har alle høye krav som stilles når det gjelder renhold og hygiene, og de aller fleste kjøpesentrene utfører en grundig vask hver dag. Mindre områder der mange mennesker samles samtidig vaskes gjerne flere ganger om dagen. Slike områder er blant annet toaletter og spisesteder.
Enkelte butikker som er tilknyttet kjøpesentre kan ha ansvaret for å stå for renholdet av butikken selv. Da er det viktig at hyller og overflater er frie for støv, og at gulv støvsuges jevnlig. Dette er viktig for at butikken skal se ryddig og ordentlig ut. Mye av rengjøringen kan man gjøre selv dersom man driver en butikk, men et profesjonelt renholdsbyrå vil i mange tilfeller, gi et bedre resultat. De profesjonelle byråene vet godt hvordan en butikk skal vaskes og holdes ren for å gi best mulig inntrykk til kundene som kommer inn. I tillegg blir det en mindre ting å tenke på for de ansatte i butikken, og de kan bruke tiden på andre ting som omhandler jobben og butikken.
Egne ansatte eller et profesjonelt rengjøringsbyrå?
Driver man en bedrift har man som regel valget mellom å bruke egne ansatte til å stå for renholdet, eller ansette et profesjonelt rengjøringsbyrå til å gjøre denne jobben. Mange bedrifter velger å bruke egne ansatte i god tro om at det vil hjelpe dem å spare inn på kostnadene. Behovet man har for et profesjonelt vaskebyrå avhenger av bedriften man driver. I mange bransjer funker det helt fint å ha vasking som en del av arbeidsoppgavene til de ansatte.
På bensinstasjoner for eksempel, er dette veldig vanlig, spesielt i Norge. Men andre bedrifter kan oppleve at det blir mye unødvendig stress for de ansatte dersom de skal ha ansvar for vaskingen i tillegg til de andre arbeidsoppgavene man har på arbeidsplassen.
Mange bedrifter erfarer også at man får en bedre oversikt over utgiftene som går til renhold dersom man benytter en leverandør. Det vil også bli en ting mindre å ta hånd om, og de ansatte kan konsentrere seg fullt om selve jobben.
Kombinere eget renhold med et profesjonelt byrå
En løsning mange firmaer har kommet med, er å kombinere renhold som gjøres at et profesjonelt byrå, med renhold man utfører selv. Kombinasjonen av disse løsningene kan være svært lønnsomt og det kan bidra mer til struktur i hverdagen. Et forslag på hvordan disse løsningene kan kombineres er å ha en fast rengjørings dag i uken der et byrå kommer og tar en grundig vask av hele lokalet.
Ellers i uken kan man selv sørge for å opprettholde renholdet ved å utføre små oppgaver som å støvsuge eller tørke støv når det blir nødvendig. For små butikker og bedrifter kan dette være en gunstig løsning som ikke har alt for høye kostnader. Kundenes inntrykk av butikken har mye å si, og en butikk med støv og skitt liggende rundt kan gi et svært dårlig og useriøst inntrykk.
Facility management
Dersom man driver en bedrift som har behov for renhold, kan man vurdere å inkludere renhold som en del av en avtale for Facility management. Facility management går ut på at man kobler sammen flere tjenester man har behov for, og får de levert av en leverandør. Dette gjør man for å slippe å kjøpe ulike tjenester av forskjellige leverandører.
Ved bruk av Facility management får man en “alt-i-ett” løsning som gir mindre administrasjon og mer kontroll. Muligheten for Facility management avhenger av hvor i landet man har bedriften sin.
Tilpass renholdet
Behovet for hvor mye og hvor grundig renhold man trenger varierer utifra hvilken bransje man er i. Det er derfor viktig å være klar over at man ikke trenger å bruke mer enn nødvendig og overdrive renholdet. Et godt og grundig renhold er aldri negativt, men man bør tenke over hva som er nødvendig og ikke, for å kanskje klare å spare litt inn på kostnadene.
For eksempel trenger ikke en klesbutikk å ha like nøye renholdsrutiner som et pleiehjem. På pleiehjem blir det utført grundig renhold og desinfisering opp til flere ganger daglig. Dersom man skulle hatt de samme rutinene i en butikk, ville det vært både unødvendig og kostbart for butikken.
Som regel holder det å støvsuge og tørke støv jevnlig for at butikken skal se ordentlig ut. Berøringsoverflater som håndtak og betalingsterminaler bør desinfiseres flere ganger daglig, da det hele tiden er mange forskjellige mennesker som tar på disse gjenstandene. Eventuelle toaletter krever også en daglig rengjøring.
Dersom man har mange tepper eller matter i butikken må man ikke glemme at disse også krever tilpasset renhold. De trenger ikke å renses like ofte som gulv og overflater, men det er selv om viktig at man renser disse jevnlig etter behov. Er man i tvil over hvilken type og hvilken mengde renhold butikken eller bedriften trenger, kan man få et profesjonelt rengjøringsbyrå til å ta en vurdering. De vil legge en god plan for renholdet som gjelder for din bedrift.
Tilpass tidene
Når man ansetter et byrå til å stå for renholdet av bedriften, må man tenke over hvilken tid på døgnet man vil ha arbeidet utført. Mange renholdsbyråer foretrekker å jobbe i arbeidstiden. På en skole for eksempel, vil ikke elevene eller ansatte bli plaget av at det blir utført renhold i arbeidstiden.
Men befinner man seg i et kontorbygg, er det ikke sikkert at de ansatte setter like stor pris på å høre en støvsuger som summer i bakgrunnen. Da bør man finne et byrå som er villig til å utføre renholdet til tilpassede tider, slik at det ikke forstyrrer de ansatte.