Trender innen webdesign i 2024
De fleste som jobber en del med nettsider eller nettbutikker har fått med seg at webdesign ofte styres av trender. Hvilken påvirkning har trender egentlig på webdesign?
For å ligge et steg foran sine konkurrenter, så presenterer webutviklere stadig noen nye konsepter. Noen av disse konseptene styres av utvikleren selv, mens andre styres av teknologi som blir tilgjengelig.
I noen tilfeller vil nye konsepter også styres av at for brukerne etterspør endringer i en spesifikk retning for å bedre bruken av nettsidene eller nettbutikkene. Man kan også oppleve at det er sikkerhet som gjør at nye konsepter utvikles.
Men en trend skapes ikke bare fordi en utvikler føler at han har funnet på noe smart. Det er brukerne som bestemmer hva som blir en trend innenfor webutvikling og hva som ikke blir det. Den viktigste grunnen til at man bør vurdere nettsidene i forhold til webdesign fra tid til annen, er at man må være sikker på at brukervennligheten på nettsidene ivaretas.
Hvis man glemmer brukervennligheten i forhold til nettsidene sine, så kan man oppleve at man ikke får den konverteringsraten på nettsiden som man ønsker, og i verste fall så kan man ende opp med at brukerne velger en annen nettside. Netthandel og nettbruk har gjort at man ikke kan forvente brukernes lojalitet hvis man ikke gir brukerne det de ønsker å finnes på nettsidene.
Hvem styrer trendene
Man kan kanskje lure på hvem som styrer trendene. Er det søkemotorene, utviklerne, eller kanskje nettbutikkene eller nettsidene? Det er nok litt av alle, men de som bestemmer hvilke trender som får bli, er brukerne. Brukerne velger hvilke nettbutikker og hvilke nettsider de benytter, og til syvende og sist er det brukervennligheten som bestemmer. Hvis brukerne får raskere og enklere utført sine tjenester et annet sted, så velger de det stedet.
De siste årene er det skjedd en endring i hvem som benytter seg av nettjenester, og dette har også hatt en stor påvirkning på trendene. Internett er gått fra å være noe som de mest datakyndige benyttet på grunn av at det var nytt og spennende til å benyttes av stort sett alle.
De helt ordinære brukerne, som ikke nødvendigvis er interessert i hva som er nytt og spennende, ønsker å gjennomføre sine gjøremål på nett så raskt som mulig og de har mindre tålmodighet enn de datakyndige brukerne.
Dette gjør at alle funksjoner som forenkler eller automatiserer bruken, raskt blir benyttet av den generelle brukeren, og dette blir derfor ofte trender. For eksempel benytter de fleste i dag telefoner og nettbrett for å utføre nettjenester, og da er det ekstra viktig at nettsider fungerer effektivt på alle enheter i tillegg til på PC.
Webdesign og søkemotorene
Mange er under den forståelsen at søkemotorene har stor påvirkning på trender og på hva som skjer på nett. Men søkemotorene er like avhengig av sine brukere som andre nettsider er. Det som man oppfatter som påvirkning fra søkemotorer er derfor ofte tilpasninger i forhold til fremtidige ønsker fra brukerne. Søkemotorene har gode systemer for å analysere hvordan brukerne benytter internett, og de kan derfor tilpasse seg tidlig i forhold til hvilke trender som oppstår.
Webdesign og brukervennlighet
At webdesign og brukervennlighet er nært knyttet til hverandre, er det ingen tvil om. Selv om utviklere gjerne vil gjøre sine nettsider spennende og imponerende, så ender man raskt opp med at den viktige informasjonen drukner i fancy funksjonalitet.
Brukerne velger ofte raskt bort nettsider hvor de ikke ser tydelig hva nettsidene egentlig forsøker å presentere. Hvis man ønsker at brukerne skal fortsette å benytte nettsidene, så må man være tydelig i forhold til hva brukerne skal foreta seg for å finne ut det de ønsker.
Inspirert av: https://mementor.no/webdesign/